Dobré rady pro mládežnické organizace
Právní aspekty
Ekonomika mládežnické organizace
Nejčastější problémy a úskalí, které aktuálně řeší mládežnické organizace v oblasti ekonomiky, účetnictví a daní:
- rozdělení hlavní a doplňkové činnosti, konkrétní definice činností,
- absence živnostenských oprávnění,
- předávání agendy spolků při změně statutárních orgánů (předání dokladů, uzavřených smluv, pokladny apod.),
- vystavování pokladních dokladů bezprostředně po vydání nebo při přijetí pokladní hotovosti a současně zaznamenat do pokladní knihy,
- zaměňování darovacích smluv a smluv o reklamě,
- stipendia jsou určena pro studenty, nikoli pro organizace,
- EET hrozí i u spolků při obratu tržeb z doplňkové výdělečné činnosti, přijímané v hotovosti, kartou nebo šekem nově pokud je obrat nad 300 tis. Kč za rok (do pololetí 2017 to bylo obrat nad 175 tis. Kč) nebo 5 % celkových příjmů,
- cestovné vyplácené osobám, které nejsou statutárním orgánem a nejsou zaměstnancem nebo dohodářem.
Desatero Jak nakládat s penězi a majetkem spolku
- Inventarizovat majetek a fyzickou uzamykatelnou pokladnu budeš mít!
- Směrnice si dle zákona aktualizuješ!
- Způsob evidence dokladů, živnostenský list, platbu DPH a nutnost vedení podvojného účetnictví s účetní zkonzultuješ!
- Účetní uzávěrku vytvoříš!
- Daňové přiznání včas podáš!
- Hlavní a vedlejší činnost definuješ!
- Matici zodpovědnosti sepíšeš!
- Transparentní budeš!
- Dotace a vlastní peníze oddělíš!
- Řádně hospodařit budeš!
Struktura organizace
Týmové role a kompetence v organizaci
Při vytváření týmu je nutné si uvědomit, jaké existují týmové role:
- Inovátor
- Vyhledávač zdrojů
- Koordinátor
- Formovač
- Týmový pracovník
- Realizátor
- Vyhodnocovač
- Dotahovač
- Specialista
Podle nich lze pak lépe nastavit kompetence jednotlivých členů. Kompetentnost člena organizace:
- předpoklady či schopnost zvládat určitou funkci, činnost nebo situaci
- souhrn vědomostí, dovedností, postojů a hodnot umožňující uplatnění jednotlivce
- znamená souhrn svěřených pravomocí a povinností určitého orgánu a výměr jeho působnosti
Kompetence nabývá člen organizace se zkušenostmi. Čím více zkušeností, tím více kompetencí. To znamená, že časem se kompetence mohou měnit.
Rozdělení zodpovědností v organizaci
Základem je vytvoření matice zodpovědností. Matice odpovědností, někdy také matice přiřazení odpovědností, v angličtině Responsibility Assignment Matrix (RAM) nebo Linear Responsibility Chart (LRC), je metoda založená na přiřazení různých typů odpovědností k jednotlivým úkolům, činnostem a rolím (pracovníkům na konkrétní pracovní pozici či orgánům) formou matice. Využívá se v projektech, procesech, nebo jejich částech. Role, jimž jsou odpovědností přiřazovány, jsou v matici zpravidla ve sloupcích a činnosti zpravidla v řádcích. Existuje několik variant matic, které se mezi sebou liší rozsahem přiřazovaných odpovědností, mezi nejpoužívanější patří matice RACI a RASCI.
Doporučený postup tvorby matice:
- Sepsání skupin činností, u kterých je potřeba definovat odpovědnost do řádků matice.
- Sepsání všech důležitých rolí do sloupců matice, lze při tom vycházet z hierarchické organizační struktury.
- Vepsat typy přiřazených odpovědností do jednotlivých buněk vytvořené matice.
- Kontrola, že každá činnost (řádek) má přiřazenou osobu, která je za úkol odpovědná a která ho realizuje.
- Kontrola, že u každého úkolu jsou odpovědnosti sestavené jasně a nepřekrývají se.
- Předložení matice všem důležitým zainteresovaným stranám a zapracování relevantních připomínek ještě před oficiálním zveřejněním.
Práce v organizaci
Lákání nováčků
Získávání nových členů do organizací:
- Kde – zápis, akce.
- Jak – osobně při zápisu, na přednáškách, v tiskovinách, televizi, sociálních médiích, webu.
- Čím? – logo, fotky, projekty, slogan, benefity, kontakt.
Nábor:
- CV, motivační dopis.
- Pohovor, osobnostní test, zkušební projekt.
- Osobní schůzka, pozvání na poradu.
Zapojení (onboarding):
- Stínování činnosti, mentoring.
- Schůze, zadávání úkolů.
První kroky nováčka
Co je důležité při práci s nováčky:
- Osobní kontakt se staršími členy.
- Zapojení do organizace akcí s přihlédnutím k předchozím zkušenostem.
- Buddy /Mentor/Angel – člověk, co bude monitorovat aktivitu nováčka.
- Teambuilding pro nováčky – získání kontaktů, seznámení se s ostatními.
- Feedback – konstruktivní zpětná vazba je motivující nástroj pro další působení v organizaci.
- Soft – skill trainings.
- Motivace.
Jak pracovat s nováčky
Jak krušné jsou začátky nováčků? Co jim chybí a jak se jim pracuje v týmu. Existují různé typy lidí a podle toho je třeba k nim přistupovat. Pro práci s nováčky je dobré vytvořit akční plán. Vždy je potřeba pamatovat na to, že:
- Každý jsme jiný, ale to neznamená špatný. Cílem je naučit se pracovat se všemi typy.
- Každý druhý nováček je neutrální, a pokud se mu nebudeme věnovat, brzy odejde.
- Nemusíme vše řešit sami, pokud tým složíme správně, různé typy vzájemně pokryjí své slabiny.
Předávání informací – knowledge management
Jak předat všechny zkušenosti? Všechno je o komunikaci:
- Nedomýšlejme si
- Ptejme se
- Ujišťujme se
- Kontrolujme
Pravidelně se setkávejme:
- Schůze
- Teambuildingy
- Workshopy
Vytvořme si jasná pravidla pro sdílení informací. Co všechno a kam zaznamenáváme.
- Centrální sdílené úložiště s jasnou strukturou.
- Sdílené kalendáře.
Motivace
Jak motivovat sebe?
- Znát účel svých aktivit – připomínání účelu/ smyslu činnosti nám může pomoci zůstat na správné cestě
- Přijímat výzvy – je přirozené, když se zabýváme příliš dlouho monotónní činností, naše motivace ubývá – proto je doporučeno aktivně hledat výzvy; za zvládnutí výzvy se nachází pocit uspokojení a pole seberozvoje
- Být realistický i ve svém entuziasmu – nadchne-li nás něco – buďme realističtí v tom, jsme-li schopni cíle dosáhnout – podívejme se do svých diářů a udržme realitu při plánování
- Vizualizace úspěchu při dosáhnutí cíle nám může pomoci jít dál i ve chvílích demotivace - denně si můžeme zkusit zavřít oči na 10-15min a představovat si, jak bude probíhat dosažení cíle – jak se budeme cítit, co se změní atd.
- Sdílíme-li svůj cíl s ostatními, silněji se můžeme zavázat k jeho dosažení – verbalizovat svou vizi nahlas jí dává jasnější kontury
- Myslet pozitivně - místo MUSÍM do práce, nebo MUSÍM cvičit vyměnit slova lehce za CHCI – zkuste jeden den vidět věci pozitivněji : )
- Nebojte se zdravě riskovat – buďte kreativní a vymyslete si, kam dál můžete jít, co víc můžete udělat – nezapomeňme však na analýzu rizik – co získáme tím, když risk přijmeme – a co můžeme ztratit?
- Vyhledávejme konstantní zpětnou vazbu – zpětnou vazbu od sami sebe i od okolí
- Znát svůj cíl a vidět smysl v průběhu jeho dosahování; pro to znát svůj cíl – mít jasnou vizi, nám pomůže metoda SMART
Jak motivovat kolegy v týmu?
- Jasná, přímá a pravidelná komunikace v rámci týmu – nezapomínejme na zpětnou vazbu členům
- Vymezení rolí v rámci týmu a celé organizace – ukázat členům, že jsou důležitou součástí, bez které asociace nemůže fungovat (plyne již z jednoduché logiky, že bez členů by organizace nebyla); pomoci může vizuální ztvárnění pozice, kterou v celé organizaci daný člen zastává
- Všichni se podílí – nebojme se brainstormingů v rámci našich setkání – ptejme se na nápady, jak organizaci posunout, kam má dle členů organizace jít; můžeme dospět k většímu závazku a motivaci v rámci organizace
- Transparentnost – v chaosu a nejasnosti se může ztratit mnoho potenciálu a motivace našich členů – ukážeme-li naši strukturu, jak věci fungují v rámci organizace – členové mohou jasně vidět, kam organizace směřuje, jaké má vize a jak je naplňuje
- Buďme inspirací – každý z nás má příběh v organizaci, která může být startujícím motivátorem pro druhé, inspirujme v rámci našich vizí, které se nebojme ukazovat a zdůrazňovat
- Dávejme činnosti smysl – sdílejme proč naše organizace/tým dělá to, co dělá
- Oceňujme jedinečnost – každý člen má svůj vlastní potenciál, svou jedinečnou osobnost – naslouchejme jim a vytvářejme nové příležitosti, které mohou udržet jejich motivaci
- Nechme členy zažít to, o čem je naše organizace : )
Jak využít kreativitu v mládežnické organizaci
Kdo jsou kreativní lidé?
- Lidé, kteří nějakým významným způsobem ovlivnili naši kulturu, svět kolem nás. Jejich úspěchy bývají známé veřejnosti, jsou na očích a proto je poměrně snadné si je s kreativitou spojit. Typicky se jedná o nějaké umělecké ztvárnění.
- Lidé, kteří vyjadřují neobvyklé myšlenky, hledají nové způsoby řešení, produkují mnoho nápadů. Bývají zajímaví a obvykle působí velmi bystře.
- Lidé, kteří vnímají svět novým a originálním způsobem. Mívají dobrý vhled a mohou dospívat k důležitým objevům, který vidí jen oni.
Kreativní lidé mohou být posilou tam, kde:
- potřebujeme vymyslet velké množství nápadů (ze kterých si pak třeba chceme vybírat)
- obvyklá řešení selhávají a je třeba přijít s něčím novým
- brainstorming není silnou stránkou (týmu)
- je potřeba se do práce pustit s velkou energií
- bude pravděpodobně potřeba improvizovat
Naopak kreativní lidé mohou trpět nebo nepodávat takové výsledky, když:
- je práce stereotypní
- je potřeba delší dobu se věnovat jen jedné věci, jednomu nápadu
- je potřeba věci dotáhnout
- nemají možnost si sami vybrat, čemu se chtějí věnovat
- mají pevné deadliny
Stres, práce s ním a jeho odbourávání
Základní dělení stresu
- Eustres – emocionální doprovod je pozitivní, podporuje růst, rozvoj; přináší radost, ale určitý stupeň námahy je nezbytný
- Distres – situace subjektivně prožívaného ohrožení dané osoby s jeho průvodními, často výrazně negativními emocionálními příznaky
Faktory ovlivňující pracovní zátěž:
- přetížení množstvím práce (jedná se o situaci, kdy množství práce je vyšší, než je konkrétní jedinec schopen vykonat za určitý čas)
- časový stres (nedostatek potřebného času k vykonání určité práce)
- neúměrně velká odpovědnost (obzvláště odpovědnost za svěřené lidské životy je stresogenním faktorem)
- nevyjasnění pravomoci (pracovní úkol je nejasně stanoven, pracovník nemá adekvátní zpětnou vazbu)
Co s tím:
- naučit se rozvrhnout si čas
- naučit se delegovat některé své povinnosti a pravomoci na podřízené
- naučit se odmítat úkoly, které reálně nemohu splnit
- velké problémy se pokusit rozdělit na řadu menších a ty pak postupně řešit
- poznat sám sebe a naučit se zvládat své emoce, naučit se i ve stresových situacích zachovat klid
Propagace
Jak propagovat mládežnickou organizaci
Základem úspěšné propagace je vytvoření Komunikační strategie:
- Cíl – to, čeho chceme dosáhnout.
- Cílové publikum – předem určená skupina, které chceme komunikovat své cíle.
- Přístup založený na důkazech – místo toho, abychom se snažili hádat a pochopit své publikum.
- Abychom maximalizovali úspěch dosažení cílů v oblasti komunikace, prostě požádáme cílové publikum o názor, co si o tom myslí a co chtějí.
- Klíčové zprávy – výroky o naší značce, mohou odrážet to, co naše organizace dělá a o čem je přesvědčená.
- Bariéry – Co musíme vzít do úvahy, abychom se ujistili, že budeme úspěšní?
- Taktika - Komunikační nástroje.
- Vyhodnocení – Jak zjistíme, zda byla naše komunikace úspěšná?
- Komunikace pozitivního vlivu – náš úspěch, co jsme udělali, jak jsme to udělali, kdo, kde a kdy.