Dobré rady pro mládežnické organizace



Právní aspekty

Ekonomika mládežnické organizace

Nejčastější problémy a úskalí, které aktuálně řeší mládežnické organizace v oblasti ekonomiky, účetnictví a daní:

  • rozdělení hlavní a doplňkové činnosti, konkrétní definice činností,
  • absence živnostenských oprávnění,
  • předávání agendy spolků při změně statutárních orgánů (předání dokladů, uzavřených smluv, pokladny apod.),
  • vystavování pokladních dokladů bezprostředně po vydání nebo při přijetí pokladní hotovosti a současně zaznamenat do pokladní knihy,
  • zaměňování darovacích smluv a smluv o reklamě,
  • stipendia jsou určena pro studenty, nikoli pro organizace,
  • EET hrozí i u spolků při obratu tržeb z doplňkové výdělečné činnosti, přijímané v hotovosti, kartou nebo šekem nově pokud je obrat nad 300 tis. Kč za rok (do pololetí 2017 to bylo obrat nad 175 tis. Kč) nebo 5 % celkových příjmů,
  • cestovné vyplácené osobám, které nejsou statutárním orgánem a nejsou zaměstnancem nebo dohodářem.

Desatero Jak nakládat s penězi a majetkem spolku

  1. Inventarizovat majetek a fyzickou uzamykatelnou pokladnu budeš mít!
  2. Směrnice si dle zákona aktualizuješ!
  3. Způsob evidence dokladů, živnostenský list, platbu DPH a nutnost vedení podvojného účetnictví s účetní zkonzultuješ!
  4. Účetní uzávěrku vytvoříš!
  5. Daňové přiznání včas podáš!
  6. Hlavní a vedlejší činnost definuješ!
  7. Matici zodpovědnosti sepíšeš!
  8. Transparentní budeš!
  9. Dotace a vlastní peníze oddělíš!
  10. Řádně hospodařit budeš!

Struktura organizace

Týmové role a kompetence v organizaci

Při vytváření týmu je nutné si uvědomit, jaké existují týmové role:

  • Inovátor
  • Vyhledávač zdrojů
  • Koordinátor
  • Formovač
  • Týmový pracovník
  • Realizátor
  • Vyhodnocovač
  • Dotahovač
  • Specialista

Podle nich lze pak lépe nastavit kompetence jednotlivých členů. Kompetentnost člena organizace:

  • předpoklady či schopnost zvládat určitou funkci, činnost nebo situaci
  • souhrn vědomostí, dovedností, postojů a hodnot umožňující uplatnění jednotlivce
  • znamená souhrn svěřených pravomocí a povinností určitého orgánu a výměr jeho působnosti

Kompetence nabývá člen organizace se zkušenostmi. Čím více zkušeností, tím více kompetencí. To znamená, že časem se kompetence mohou měnit.

Rozdělení zodpovědností v organizaci

Základem je vytvoření matice zodpovědností. Matice odpovědností, někdy také matice přiřazení odpovědností, v angličtině Responsibility Assignment Matrix (RAM) nebo Linear Responsibility Chart (LRC), je metoda založená na přiřazení různých typů odpovědností k jednotlivým úkolům, činnostem a rolím (pracovníkům na konkrétní pracovní pozici či orgánům) formou matice. Využívá se v projektech, procesech, nebo jejich částech. Role, jimž jsou odpovědností přiřazovány, jsou v matici zpravidla ve sloupcích a činnosti zpravidla v řádcích. Existuje několik variant matic, které se mezi sebou liší rozsahem přiřazovaných odpovědností, mezi nejpoužívanější patří matice RACI a RASCI.

Doporučený postup tvorby matice:

  1. Sepsání skupin činností, u kterých je potřeba definovat odpovědnost do řádků matice.
  2. Sepsání všech důležitých rolí do sloupců matice, lze při tom vycházet z hierarchické organizační struktury.
  3. Vepsat typy přiřazených odpovědností do jednotlivých buněk vytvořené matice.
  4. Kontrola, že každá činnost (řádek) má přiřazenou osobu, která je za úkol odpovědná a která ho realizuje.
  5. Kontrola, že u každého úkolu jsou odpovědnosti sestavené jasně a nepřekrývají se.
  6. Předložení matice všem důležitým zainteresovaným stranám a zapracování relevantních připomínek ještě před oficiálním zveřejněním.

Práce v organizaci

Lákání nováčků

Získávání nových členů do organizací:

  • Kde – zápis, akce.
  • Jak – osobně při zápisu, na přednáškách, v tiskovinách, televizi, sociálních médiích, webu.
  • Čím? – logo, fotky, projekty, slogan, benefity, kontakt.

Nábor:

  • CV, motivační dopis.
  • Pohovor, osobnostní test, zkušební projekt.
  • Osobní schůzka, pozvání na poradu.

Zapojení (onboarding):

  • Stínování činnosti, mentoring.
  • Schůze, zadávání úkolů.

První kroky nováčka

Co je důležité při práci s nováčky:

  • Osobní kontakt se staršími členy.
  • Zapojení do organizace akcí s přihlédnutím k předchozím zkušenostem.
  • Buddy /Mentor/Angel – člověk, co bude monitorovat aktivitu nováčka.
  • Teambuilding pro nováčky – získání kontaktů, seznámení se s ostatními.
  • Feedback – konstruktivní zpětná vazba je motivující nástroj pro další působení v organizaci.
  • Soft – skill trainings.
  • Motivace.

Jak pracovat s nováčky

Jak krušné jsou začátky nováčků? Co jim chybí a jak se jim pracuje v týmu. Existují různé typy lidí a podle toho je třeba k nim přistupovat. Pro práci s nováčky je dobré vytvořit akční plán. Vždy je potřeba pamatovat na to, že:

  • Každý jsme jiný, ale to neznamená špatný. Cílem je naučit se pracovat se všemi typy.
  • Každý druhý nováček je neutrální, a pokud se mu nebudeme věnovat, brzy odejde.
  • Nemusíme vše řešit sami, pokud tým složíme správně, různé typy vzájemně pokryjí své slabiny.

Předávání informací – knowledge management

Jak předat všechny zkušenosti? Všechno je o komunikaci:

  • Nedomýšlejme si
  • Ptejme se
  • Ujišťujme se
  • Kontrolujme

Pravidelně se setkávejme:

  • Schůze
  • Teambuildingy
  • Workshopy

Vytvořme si jasná pravidla pro sdílení informací. Co všechno a kam zaznamenáváme.

  • Centrální sdílené úložiště s jasnou strukturou.
  • Sdílené kalendáře.

Motivace

Jak motivovat sebe?

  • Znát účel svých aktivit – připomínání účelu/ smyslu činnosti nám může pomoci zůstat na správné cestě
  • Přijímat výzvy – je přirozené, když se zabýváme příliš dlouho monotónní činností, naše motivace ubývá – proto je doporučeno aktivně hledat výzvy; za zvládnutí výzvy se nachází pocit uspokojení a pole seberozvoje
  • Být realistický i ve svém entuziasmu – nadchne-li nás něco – buďme realističtí v tom, jsme-li schopni cíle dosáhnout – podívejme se do svých diářů a udržme realitu při plánování
  • Vizualizace úspěchu při dosáhnutí cíle nám může pomoci jít dál i ve chvílích demotivace - denně si můžeme zkusit zavřít oči na 10-15min a představovat si, jak bude probíhat dosažení cíle – jak se budeme cítit, co se změní atd.
  • Sdílíme-li svůj cíl s ostatními, silněji se můžeme zavázat k jeho dosažení – verbalizovat svou vizi nahlas jí dává jasnější kontury
  • Myslet pozitivně - místo MUSÍM do práce, nebo MUSÍM cvičit vyměnit slova lehce za CHCI – zkuste jeden den vidět věci pozitivněji : )
  • Nebojte se zdravě riskovat – buďte kreativní a vymyslete si, kam dál můžete jít, co víc můžete udělat – nezapomeňme však na analýzu rizik – co získáme tím, když risk přijmeme – a co můžeme ztratit?
  • Vyhledávejme konstantní zpětnou vazbu – zpětnou vazbu od sami sebe i od okolí
  • Znát svůj cíl a vidět smysl v průběhu jeho dosahování; pro to znát svůj cíl – mít jasnou vizi, nám pomůže metoda SMART

Jak motivovat kolegy v týmu?

  • Jasná, přímá a pravidelná komunikace v rámci týmu – nezapomínejme na zpětnou vazbu členům
  • Vymezení rolí v rámci týmu a celé organizace – ukázat členům, že jsou důležitou součástí, bez které asociace nemůže fungovat (plyne již z jednoduché logiky, že bez členů by organizace nebyla); pomoci může vizuální ztvárnění pozice, kterou v celé organizaci daný člen zastává
  • Všichni se podílí – nebojme se brainstormingů v rámci našich setkání – ptejme se na nápady, jak organizaci posunout, kam má dle členů organizace jít; můžeme dospět k většímu závazku a motivaci v rámci organizace
  • Transparentnost – v chaosu a nejasnosti se může ztratit mnoho potenciálu a motivace našich členů – ukážeme-li naši strukturu, jak věci fungují v rámci organizace – členové mohou jasně vidět, kam organizace směřuje, jaké má vize a jak je naplňuje
  • Buďme inspirací – každý z nás má příběh v organizaci, která může být startujícím motivátorem pro druhé, inspirujme v rámci našich vizí, které se nebojme ukazovat a zdůrazňovat
  • Dávejme činnosti smysl – sdílejme proč naše organizace/tým dělá to, co dělá
  • Oceňujme jedinečnost – každý člen má svůj vlastní potenciál, svou jedinečnou osobnost – naslouchejme jim a vytvářejme nové příležitosti, které mohou udržet jejich motivaci
  • Nechme členy zažít to, o čem je naše organizace : )

Jak využít kreativitu v mládežnické organizaci

Kdo jsou kreativní lidé?

  • Lidé, kteří nějakým významným způsobem ovlivnili naši kulturu, svět kolem nás. Jejich úspěchy bývají známé veřejnosti, jsou na očích a proto je poměrně snadné si je s kreativitou spojit. Typicky se jedná o nějaké umělecké ztvárnění.
  • Lidé, kteří vyjadřují neobvyklé myšlenky, hledají nové způsoby řešení, produkují mnoho nápadů. Bývají zajímaví a obvykle působí velmi bystře.
  • Lidé, kteří vnímají svět novým a originálním způsobem. Mívají dobrý vhled a mohou dospívat k důležitým objevům, který vidí jen oni.

Kreativní lidé mohou být posilou tam, kde:

  • potřebujeme vymyslet velké množství nápadů (ze kterých si pak třeba chceme vybírat)
  • obvyklá řešení selhávají a je třeba přijít s něčím novým
  • brainstorming není silnou stránkou (týmu)
  • je potřeba se do práce pustit s velkou energií
  • bude pravděpodobně potřeba improvizovat

Naopak kreativní lidé mohou trpět nebo nepodávat takové výsledky, když:

  • je práce stereotypní
  • je potřeba delší dobu se věnovat jen jedné věci, jednomu nápadu
  • je potřeba věci dotáhnout
  • nemají možnost si sami vybrat, čemu se chtějí věnovat
  • mají pevné deadliny

Stres, práce s ním a jeho odbourávání

Základní dělení stresu

  • Eustres – emocionální doprovod je pozitivní, podporuje růst, rozvoj; přináší radost, ale určitý stupeň námahy je nezbytný
  • Distres – situace subjektivně prožívaného ohrožení dané osoby s jeho průvodními, často výrazně negativními emocionálními příznaky

Faktory ovlivňující pracovní zátěž:

  • přetížení množstvím práce (jedná se o situaci, kdy množství práce je vyšší, než je konkrétní jedinec schopen vykonat za určitý čas)
  • časový stres (nedostatek potřebného času k vykonání určité práce)
  • neúměrně velká odpovědnost (obzvláště odpovědnost za svěřené lidské životy je stresogenním faktorem)
  • nevyjasnění pravomoci (pracovní úkol je nejasně stanoven, pracovník nemá adekvátní zpětnou vazbu)

Co s tím:

  • naučit se rozvrhnout si čas
  • naučit se delegovat některé své povinnosti a pravomoci na podřízené
  • naučit se odmítat úkoly, které reálně nemohu splnit
  • velké problémy se pokusit rozdělit na řadu menších a ty pak postupně řešit
  • poznat sám sebe a naučit se zvládat své emoce, naučit se i ve stresových situacích zachovat klid

Propagace

Jak propagovat mládežnickou organizaci

Základem úspěšné propagace je vytvoření Komunikační strategie:

  • Cíl – to, čeho chceme dosáhnout.
  • Cílové publikum – předem určená skupina, které chceme komunikovat své cíle.
  • Přístup založený na důkazech – místo toho, abychom se snažili hádat a pochopit své publikum.
  • Abychom maximalizovali úspěch dosažení cílů v oblasti komunikace, prostě požádáme cílové publikum o názor, co si o tom myslí a co chtějí.
  • Klíčové zprávy – výroky o naší značce, mohou odrážet to, co naše organizace dělá a o čem je přesvědčená.
  • Bariéry – Co musíme vzít do úvahy, abychom se ujistili, že budeme úspěšní?
  • Taktika - Komunikační nástroje.
  • Vyhodnocení – Jak zjistíme, zda byla naše komunikace úspěšná?
  • Komunikace pozitivního vlivu – náš úspěch, co jsme udělali, jak jsme to udělali, kdo, kde a kdy.